Análisis

Parte 1. Desafíos
Capítulo 1. La teoría del aprendizaje social y el problema de la reflexión
Capítulo 2. Resolución de problemas de endogeneidad
Capítulo 3. Problemas de selección: formación de pares
Capítulo 4. Efectos de pares heterogéneos

Parte 2. Recogida de datos
Capítulo 5. Estudio piloto

[Se agregarán más partes cuando se recopilen y analicen los datos]

Part 1. Challanges
Chapter 1. Social learning theory and the reflection problem
Chapter 2. Solving problems of endogeneity
Chapter 3. Selection problems: peer formation
Chapter 4. Heterogeneous peer effects

Part 2. Data collection
Chapter 5. Pilot study

[More parts will be added when the data is collected an analyzed]

Parte 1. Desafíos. Capítulo 1. La teoría del aprendizaje social y el problema de la reflexión.

La teoría del aprendizaje social sugiere que la forma en que actuamos y las opiniones que tenemos se aprenden en parte observando e imitando. Considere la opinión y el comportamiento sobre la conducción en estado de ebriedad, que tomamos como ejemplo aquí para ilustrar las preocupaciones metodológicas. Operacionalizamos la variable en cuatro categorías; a) Nunca conduzco después de haber bebido alcohol, b) Puedo beber y conducir, siempre que esté seguro de que estoy por debajo del límite legal, c) Puedo beber y conducir, a pesar de estar por encima del límite legal, siempre que conduzca con cuidado, d) Está bien conducir después de beber, el único problema es el riesgo de ser atrapado. Nuestro comportamiento y opinión puede haber sido influenciado por la cultura de quienes están en nuestra red social; padres, hermanos y compañeros. Con interacciones sociales nos referimos a cómo nos puede influir el comportamiento de nuestros contactos. Sin embargo, se presenta un desafío metodológico para el análisis empírico. Si el individuo se ve afectado por sus contactos sociales, estos también se verán potencialmente afectados por su comportamiento. Este es el problema de la reflexión (Manski, 1993) y con una recopilación cuidadosa de información, por ejemplo, podremos analizar el efecto de los compañeros, mientras superamos este problema. Este sitio aclarará qué información se necesita y qué preguntas clave nos ayudará a responder. Se proporcionarán varias encuestas con el fin de recopilar datos adecuados para analizar las interacciones sociales.

Referencias

Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Manski, C. F. (1993). “Identification of Endogenous Social Effects: The Reflection Problem”. The Review of Economic Studies, 60(3), 531-542.

Part 1, chapter 1: Social learning theory and the reflection problem

Social learning theory suggests that how we act and opinions that we hold are partly learned by observing and imitating. Consider the opinion and behavior on drunk driving, which we take as example here to illustrate the methodological concerns. We operationalize the variable into four categories; a) I never drive after drinking alcohol, b) I can drink and drive, as long as I am sure that I am below the legal limit, c) I can drink and drive, despite being above the legal limit, as long as I drive carefully, d) It is okay to drive after drinking, the only problem is the risk of getting caught. Our behavior and opinion can have been influence by the culture of those who are in our social network; parents, sibling and peers. With social interactions we refer to how the behavior of our contacts can influence us. A methodological challenge is, however, present for the empirical analysis. If the individual is affected by his social contacts, they will also potentially be affected by his/her behavior. This is the reflection problem (Manski, 1993). As for the reflection in a mirror, we need additional knowledge to be able to infer who is actually moving, i.e., who affects who? With careful collection of information we will, for example, be able to analyze the effect from peers, while overcoming this problem. Below we will clarify what information that is needed, and which key questions that each information will help us to answer. We will explain why it is important to collect information through surveys to a wide range of social contacts, even those that are not directly connected to the individual, whose opinion we would like to explain.

References

Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Manski, C. F. (1993). “Identification of Endogenous Social Effects: The Reflection Problem”. The Review of Economic Studies, 60(3), 531-542.